
Keywords: MID32478, SMID34119, Asklepios 211, Bendis 4, Deloptes 2, III. 6.c. Verehrung 35, VIII. 6.e. Religiöse Interaktionen, Thrakia 13, relief, Attica, marble, Denmark, Copenhague, Glyptothèque Ny Carlsberg, 462, phiale, phiale mesomphalos, patera, worshipper, praying man

Keywords: MID32478, SMID34119, Asklepios 211, Bendis 4, Deloptes 2, III. 6.c. Verehrung 35, VIII. 6.e. Religiöse Interaktionen, Thrakia 13, relief, Attica, marble, Denmark, Copenhague, Glyptothèque Ny Carlsberg, 462, phiale, phiale mesomphalos, patera, worshipper, praying man

Keywords: MID25027, SMID26262, Hermes 454b, amphora, vase painting, Attica, terracotta, London B 76, France, Lyon, Musée des Beaux-Arts, E 581-c, Aphrodite, Athena, Hera, Hermes, Paridis iudicium

Keywords: MID32746, SMID34397, Bes 52b, II. 4.c. Musik röm 9, V. 2.b. Kultinstrumente 1424, sistrum, varia, Rome, bronze, -100/-1, France, Paris, Musée du Louvre, E 8076, snake, temple, dance, ibis, lotus, bird, solar disk, cat, Bes, Hathor, Isis

Keywords: MID51728, SMID56945, II. 4.c. Musik röm 8, sistrum, varia, bronze, France, Paris, Musée du Louvre, E 22262

Keywords: MID54953, SMID60402, II. 4.c. Musik röm 9, sistrum, varia, France, Paris, Musée du Louvre, E 8077

Keywords: MID3682, SMID3720, Horai/Horae 80, Horai/Horae 107, Kairoi/Tempora anni 57, Kairoi/Tempora anni 193, Menses 43, Taranis 3, Venus (in Gallia) 12, I. 2.c. Rauchopfer 61, II. 5. Kultbilder 398, IV. 1.b. Kultorte (Darstellungen) 100b, VI. 1.e. Tod röm 18, VI. 2.a. Ackerbau röm 1, VI. 2.a. Ackerbau röm 3, VII. 3. Feste und Spiele röm 5, mosaic, polychrome, Roman, opus tessellatum, 200/210, France, Saint-Germain-en-Laye, Musée des Antiquités Nationales, 83116, tree, column, vase, cult image, cult statue, wheel, cista, kiste, incense offering, altar: monolithic block, gesture: one forearm raised (worship, prayer, greeting?), Taranis

Keywords: MID1714, SMID1624, Turms 54, vase painting, Germany, Heidelberg, Antikenmuseum und Abgusssammlung des Archäologischen Instituts der Universität, E 96a-c

Keywords: MID1714, SMID1624, Turms 54, vase painting, Germany, Heidelberg, Antikenmuseum und Abgusssammlung des Archäologischen Instituts der Universität, E 96a-c

Keywords: MID1714, SMID1624, Turms 54, vase painting, Germany, Heidelberg, Antikenmuseum und Abgusssammlung des Archäologischen Instituts der Universität, E 96a-c

Keywords: Auf dem felsigen Plateau nördlich unterhalb der Akropolis verteilen sich über ein Areal von ca. 130 x 130 m etwa 40 Felsabarbeitungen Schrammen, J., Der grosse Altar, in: Pergamon III, 1 (1896) 7–90; Brückner, A., Wann ist der Altar von Pergamon errichtet worden?, AA (1904) 218–224; Napp, A.E. (Hrsg.), Der Altar von Pergamon (1936); Bruns, G., Der grosse Altar von Pergamon (1949); Bruns 101–111; Rohde, E. (Hrsg.), Pergamon. Burgberg und Altar (1961); Schmidt, E., Der grosse Altar zu Pergamon (1961); Simon, Pergamon und Hesiod (1975); Stähler, K., Untersuchungen zur architektonischen Gestalt des Pergamonaltars, in: Studien zur Religion und Kultur Kleinasiens. (Festschrift für F.K. Dörner) (1978) 838–867; Callaghan, P.J., On the date of the Great Altar of Zeus at Pergamon, BICS 28 (1981) 115–121; Schalles, H.J., Der Pergamonaltar. Zwischen Bewertung und Verwertbarkeit (1986); Hoepfner, W., Zu den grossen Altären von Magnesia und Pergamon, AA (1989) 601–634 (= Hoepfner 1); Andreae, B. (Hrsg.), Phyromachos-Probleme. Mit einem Anhang zur Datierung des Grossen Altars von Pergamon (1990); Börker, C., Zur Datierung des Pergamon-Altars, in: Akten des 13. Internationalen Kongresses für Klassische Archäologie Berlin 1988 (1990) 591–592; Kunze, M./Kästner, V. (Hrsg.), Der Altar von Pergamon, hellenistische und römische Architektur (21990); Kunze, M., Neue Forschungen zum Pergamonaltar, in: Etienne/Le Dinahet, L’espace sacrificiel 135–140 (Kunze 1); Hoepfner, Bauliche Details am Pergamonaltar, AA (1991) 189–202 (= Hoepfner 2); id., Siegestempel und Siegesaltäre. Der Pergamonaltar als Siegesmonument, in: Hoepfner, W./Zimmer, G. (Hrsg.), Die griechische Polis. Architektur und Politik (1993) 111–125 (= Hoepfner 3); Kästner, V., Gigantennamen, IstanbMitt 44 (1994) 125–134 (= Kaestner 1); Gates, M.H., Archaeology in Turkey, AJA 100 (1996) 322–324; Kunze, Parthenon und Pergamonaltar. Das Bildprogramm am Pergamonaltar als Rückgriff auf den Parthenon?, Thetis 3 (1996) 71–80 (= Kunze 2); Hoepfner, Der vollendete Pergamonaltar, AA (1996) 115–134 (= Hoepfner 4); id., Zum Pergamon-Altar, Anadolou Anatolia 23 (1984–1997) 187–193 (= Hoepfner 5); Seiterle, Rückgabe des Zeusaltars – an Athena, AntW 28 (1997) 201–208; Heilmeyer, W.D., Der Pergamonaltar. Die neue Präsentation nach der Restaurierung des Telephosfrieses (1997); Kästner, The architecture of the Great Altar of Pergamon, in: Pergamon. Citadel of the goda. Archaeological record, literary description, and religious development (1998) 137–161 (= Kästner 2); Webb, P.A., The Functions of the Sanctuary of Athena and the Pergamon Altar (the Heroon of Telephos) in the Attalid Building Programm, in: Stephanos (Festschrift B.S. Ridgway) (1998) 244–254; Radt, Pergamon, Geschichte und Bauten einer antiken Metropole (1999) 168–180; De Luca, G./Radt, Sondagen im Fundament des grossen Altars. Pergamenische Forschungen 12 (1999); Kästner, Vorläufiger Bericht zu den Ergebnissen der Untersuchungen am Oberbau des Pergamonaltars, in: Bericht über die 40. Tagung für Ausgrabungswissenschaft und Bauforschung (Kongress Wien 1998) (2000) 64–78 (= Kästner 3); Stewart, Pergamo ara marmorea magna. On the date, altar, MID53203, SMID58562 – LIMC/ThesCRA: -175/-150

Keywords: MID2461, SMID49740, Clementia 17, Homonoia/Concordia 74c, Iuno 188, I. 2.a. Opfer röm 214, VI. 1.c. Heirat röm 1, sarcophagus, relief, Roman, marble, 138/161- Description (detail): Trois scènes se suivent: supplicatio (des barbares suppliant le général vainqueur), sacrifice, dextrarum iunctio.#Scène de sacrifice (au centre): un garçon accomplit une libation versant le contenu d’une patère sur un thymiatérion. Derrière celui-ci, un jeune musicien joue de la double flûte, accompagnant le sacrifice qui va s’accomplir à côté de lui: deux hommes barbus s’apprêtent à immoler un taureau que l’un d’eux, agenouillé, tient par une corne alors que l’autre a déjà levé la hache sacrificielle pour le tuer. A l’arrière-plan la façade d’un temple., Italy, Mantova, Galleria e Museo di Palazzo Ducale, I.G. 6728, Levi 186, phiale, phiale mesomphalos, patera, jug, temple, bull, music, libation, axe, hatchet, pelekys, sacena, securis, pipe, flute, aulos, tibiae, sacrificial animal, thymiaterion, turibulum, incense-burner, kalator (sacrificial assistant), sacrificial assistant (boy), gesture: one arm extended forward

Keywords: MID9500, SMID9705, Aphrodite 1496, Io I 95, Orpheus 18, II. 3.c. Initiation 65, crater: volute crater, vase painting, red figured, terracotta, Italy, Milano, Collezione H. A., F.G.00110A-E/BI, 270 (ehem. A.O.)

Keywords: MID15485, SMID15983, Dionysos 151, Komos 24, II. 4.b. Tanz 290, II. 4.c. Musik gr 316, stamnos, vase painting, red figured, terracotta, United Kingdom, London, British Museum, E 439

Keywords: MID35715, SMID37552, Dionysos 472, II. 4.b. Tanz 19, II. 4.b. Tanz 290, II. 4.c. Musik gr 315, pelike, vase painting, red figured, Attica, terracotta, -480/-470, United Kingdom, London, British Museum, E 362, altar, fire (on altar), dance, music, sacrifice, pipe, flute, aulos, tibiae, sacrificial animal, piper, fluteplayer, auletes, tibicen, deer, keras, drinking horn, satyr, silen, maenad, altar: volute altar, altar: monolithic block, Dionysos

Keywords: MID41903, SMID44083, Artemis 1165, II. 4.c. Musik gr 300, rhyton, vase painting, red figured, terracotta, United Kingdom, London, British Museum, E 785

Keywords: MID41903, SMID44083, Artemis 1165, II. 4.c. Musik gr 300, rhyton, vase painting, red figured, terracotta, United Kingdom, London, British Museum, E 785

Keywords: MID6642, SMID6779, Antiope II 8, Ariadne (vol. III) 48a, Peirithoos 61, Phorbas I (S) 6, Theseus 265, II. 4.c. Musik gr 372, cup, vase painting, red figured, Attica, terracotta, -520, United Kingdom, London, British Museum, 1837.6-9.58, E 41, corselet, bow, quadriga, warrior, soldier, Antiope II, Peirithoos, Phorbas I, Theseus